Cargo-fiets stimuleren?

In Brugge geven we een aankooppremie voor cargofietsen om leveringen in de stad te doen, zie onder. Zijn er nog steden die inzetten op klimaatneutrale stadsleveringen? Wat zijn jullie plannen?

Ons bericht:
Heb jij een Brugse zaak en wil je jouw goederen duurzaam vervoeren met de cargofiets? Dan kun je vanaf nu een subsidie krijgen voor de aankoop of langdurige lease van zo’n speciale fiets. Aanvraag subsidie: [Subsidie van elektrische cargofietsen voor goederentransport - Stad Brugge]
Details: [Stad Brugge geeft ondernemers subsidie voor aankoop van elektrische cargofiets - Stad Brugge]

4 Likes

Wauw! Cool! En heeft dat veel succes? ik ben benieuwd!

Tof idee Gerda! Lijkt mij wel iets voor onze samenwerking met het starterslab in Vilvoorde. Hebben jullie een inschatting gemaakt van de nodige budgetten? Is misschien ook wel nuttig om in een soort deelsysteem te verwerken. :+1:

Wij nemen binnenkort in Bonheiden onze eerste cargofiets mee op in een deelsysteem voor inwoners en ondernemingen. Ooit aangekocht door de jeugddienst voor zomeractiviteiten en voor de rest van het jaar meestal op stal. Dat kan dus efficiΓ«nter.

In Mechelen (zelf Mechelaar) wordt er ook al enige tijd een subsidie gegeven voor de aankoop van cargofietsen voor ondernemers. Wat ik daar als valkuil soms wel opmerk is dat kleine starters deze subsidie gebruiken om een cargofiets aan te kopen die 90% van de tijd ingezet wordt voor privΓ© verplaatsingen met de kinderen.

Je kan dit vaak al snel opmerken door het type cargofiets dat ze nemen. Is het er eentje met een zitbankje in, dan dient die wellicht eerder voor kinderen. Waar op zich natuurlijk niets mis mee is maar dan gaat het het idee voorbij. De meest bekende onder de hoop (een urban arrow, met zitje, is bijvoorbeeld ideaal voor kinderen te vervoeren maar veel minder voor goederen, ik spreek uit ondervinding :slight_smile: ).

PS: In onze circulaire hub in Mechelen (engagement na de werkuren) is er een start-up actief die modulaire bakfietsen ontwerpt en bouwt. Hoogwaardig en een stuk goedkoper dan de gebruikelijke bakfietsen want die prijzen liggen toch vaak wel erg hoog.

Hei Erica! een kleine tussenstand:
De Stad ontving tot nu 6 aanvragen uit erg uiteenlopende sectoren. Van architecten en aannemers tot fotografen en detailhandels.
Voor wie twijfelt, is er nu dus ook de testfiets:
Brugse ondernemers krijgen de mogelijkheid om een week lang gratis een cargofiets uit te proberen voor hun goederentransport. Stad Brugge sloot hiervoor een overeenkomst af met een lokale fietshandelaar.
De ondernemer kan de cargofiets reserveren bij de mobiliteitsdienst. Eerst is er een korte technische uitleg, waarna de ondernemer de fiets helemaal gratis en vrijblijvend een week kan uitproberen. Met het initiatief wil Stad Brugge de ondernemers prikkelen om duurzame mobiliteit een kans te geven.

1 Like